Ketos men ändå äta mat?

Jag hittade LCHF för nnågra år sedan och tyckte att detta va så intressant. Hade en LCHF blogg som jag och en tjej delade när vi gick LCHF men den raderade jag tyvärr, så himla dumt. Man har ju alltid fått lära sig att man ska äta enligt talriksmodellen.. Mkt frukt och grönt. Fett är farligt. Sen när Skalderman och Annika Dahlqvist blev kända för att äta LCHF så köpte jag massor av böcker dom skrivit och satt veckorna långa på google och olika forum. Blev helt frälst! Man ska absolut inte äta frukt vilket man alltid fått lära sig.. man ska äta fett.. massor av fett.. och inget pasta, potatis, ris och bröd? Godis vet man ju att det är socker... Men vad är detta med kolhydrater? Man går ju alltid och tittar på KALORIERNA när man handlar mat, vem bryr sig om KOLHYDRATERNA? Men vi satte igång jag och min kompis och åt på detta sätt.. Gick ner i vikt och mådde bra.
Nu tillhör jag den kategorin som inte riktigt fixade äta ett överflöd med fett... Och blev lite less på ägg ägg ägg.. Sen blev det sommar och vi la LCHF åt sidan..
Vart jag vill komma med detta inlägg är att man kan gå ner i vikt och vara i ketos TROTS att man vräker i sig mat. Bara man utesluter kolhydraterna. Kolhydrater = socker. När man handlar brukar man säga att man ska skiiiita i kalorierna som man är så van vid. Totalt ointressant. Man ska köpa varor med MAX 5 gram kolhydrater per 100 gram. Det är ju oftast mätt med 100 gram på baksidan av det man köper. Alltså MAX 5 g per 100 då är det okay att köpa enligt LCHF. Man ska äta under 30 gram kolhydrater per dag för att vara i ketos. Den ketosen vi även eftersträvar på pulver. Och att komma under 30 är lätt, bara man följer max 5 g per 100!
Lätt att komma under 20 med... Jag va sällan över 20. Tänk så här, allt kött fisk och fågel är NOLL kolhydrater... Noll nada! Du skulle alltså kunna sätta i dig en halv gris utan att trilla ur ketos. Och fortfarande gå ner i vikt.
Det finns bra och lätta LCHF guider på nätet där man kan se exakt vad man får äta... Man brukar säga grönsaker ovan jord.. Ägg är populärt och det kan man göra mkt med. Det är minimalt med kolhydrater i du kan alltså lät äta 10 ägg utan att vara orolig :) Det står bra menyer och matförslag på nätet om man blir less på tex ägg och bacon till frukost och vill ha variation. Men det som är lite farligt med detta är att man kan inte äta massa fett för att sen slänga i sig en chokladkaka på kvällen, då vänder sig det goda fettet mot dig och du går upp. Men RENT fett är bra för kroppen. Fett löser upp ditt kroppsfett brukar LCHF förespråkare säga. Många tror ju att man blir fet av fett, så har man alltid trott... Men det är absolut inte.
Alltså.... Ät max 20-30 gram kolhydrater om dagen försök minimera så mkt det går... En stor köttbit, en fet klick smör eller beasås på... istället för pommes till kan man göra blomkålsmos.. eller vitkål-pasta... Finns så många goda alternativ!

Alltså följer du LCHF så kan du vara i ketos även om du äter massor av mat. Alla klarar ju inte pulver av olika orsaker men om man ska äta pulver och mat eller bara mat så välj bort kolhydraterna, då är chansen stor att du fortfarande kan vara i ketos. Alltså slippa hunger och vara i maximal fettförbränning.

Man behöver inte ööööösa på med fett överallt heller, jag gör inte det. Tex så kan man ta en skinkbit eller ostskiva och rulla in en stor smörklick och äta. Nä sånt fixar inte jag. Man behöver inte ha så mkt fett. Fett är okay men bara man utesluter kolhydraterna så är det okay.

Det märkliga är att i VLCD påsar så är det ofta upp mot 50 kolhydrater... Och man är ändå i ketos. Det vet jag inte riktigt hur det går till alla skriver olika i olika forum.. Så man kan tydligen vara i ketos på 50 kolhydrater med. Men man ska försöka vara under 30 för säkerhets skull! :)

Så alla ni som kämpar med pulver men inte fixar det.. för det är riktigt psykiskt tufft.. Ta en bit kyckling i paniken.. eller kött... något utan kolhydrater så ni inte åker ur eran ketos. Ägg!
Gör så och när ni ätit detta så kan ni bestämma er för om ni fortfarande ska SKITA I ALLT och äta den där godispåsen eller chipspåsen. Jag gjorde själv så höromdagen fick panik hunger och kokade 3 ägg plus stekte upp några bacon skivor. Blev vrålmätt! :) Sen kunde min resa mot ketos fortsätta.

En viktig sak för er på pulver som äter kombinerat är att skilja på 2 saker. Att komma i ketos är viktig och det gör ni genom att välja mat som är utan kolhydrater. MEN samtidigt så är VLCD en lågkalori diet och då behöver man kanske inte ösa på med fett då fett är mkt kalorier. Man vill ju vara i ketos=slippa hunger MEN ändå gå ner i vikt fort. Så ta era påsar men även ett mål mat med så lite kolhydrater som möjligt för att inte trilla ur ketosen MEN samtidigt hålla ner med fettet lite just för att gå ner i vikt fortare.
Sen när man är på sin trivselvikt och slutat med VLCD så kan man äta rent LCHF och inte tänka på kalorierna alls. Men detta är bara mitt råd :)
Alla gillar ju inte fet mat (behöver ju inte va så fet) utan tycker mer om GI kanske... GI då äter man ju långsamma kolhydrater... Mkt böner och fiberrik mat som fullkornspasta osv. GI bröd...
En helt okay diet men då måste man skära ner på fettet annars går man ju upp i vikt som jag skrev då man får äta långsamma kolhydrater.. Och ketosen blir svår att nå.

Men alla gör ju olika man måste prova runt och se vad man fastnar för!
Inget är rätt eller fel, så länge man kan gå ner i vikt och sen hålla den.
Jag kommer fortsätta på min variant av LCHF när jag är på min målvikt.. Alltså LCHF men inte ett överflöd av fett utan i lagom mängd, men huvudsakligen proteinrik mat.

Permalink VLCD Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback